blog_top blog_left

Trend-urile anului 2018 pe piața de digital marketing din România

Am pregătit 10 tendințe pentru 2018 pe care le estimez manifestându-se în industria de digital marketing din România și de care îți recomand să ții cont în dezvoltarea strategiei tale de marketing pentru anul acesta.

 

1. GDPR va scădea dramatic bazele de date cu contacte

Majoritatea companiilor nu au colectat datele clienților și ale abonaților într-o manieră structurată, fiind direct afectate de GDPR. În acest caz, văd două scenarii posibile:
  • companii care vor alege să nu mai comunice, urmând sfatul avocaților pe care îi vor consulta;
  • companii care vor risca și care se vor lovi de un val de reclamații iscate în jurul adoptării GDPR în luna mai 2018;

Estimarea mea este că peste 50% din volumul bazelor de date actuale va deveni inutilizabil.

Sfatul meu este să consulți un avocat care să-ți spună, în funcție de specificul companiei tale, ce poți face cu datele personale colectate până acum astfel încât să nu încalci noua legislație.

 

2. Facebook mută o parte din controlul News Feed-ului la utilizatori

Algoritmul prezent nu mai reușește să prioritizeze conținutul de la prieteni și brand-uri într-un mod relevant și satisfăcător pentru majoritatea dintre noi. Chiar dacă este vorba de Explore Feed și de Pages Feed, adică de noile modalități de categorisire, sau de faptul că vom avea opțiunea de a pune filtre pe News Feed, cred că Facebook va aloca o pondere mai mare dorințelor utilizatorilor pentru a alege subiectele afișate.

Sfatul meu este să nu mai aștepți reach organic dacă ai un brand pe care vrei să-l promovezi pe Facebook și să accepți că e nevoie să plătești pentru vizibilitate. De asemenea, nu te mai concentra pe numărul de fani, ci pe transmiterea mesajului relevant către fiecare audiență în parte.

 

3. Vloggerii încep să migreze către Facebook

Estimez că Facebook va atinge masa critică de reclamă livrată în format video in-stream în 2018. Asta, împreună cu procentul de 55% oferit creatorilor de conținut, este foarte atractiv comparativ cu încasările în scădere ale celor care folosesc YouTube-ul. Chiar dacă vloggerii din România preferă YouTube-ul, cred că în 2018 îi vom vedea pe primii care vor alege să-și lanseze proiectele pe Facebook. Rețeaua socială vine cu un mediu de propagare cu mai multe șanse de fidelizare a fanilor decât YouTube.

Sfatul meu, dacă vrei să lansezi un video blog în 2018, este să te gândești bine la platforma pe care o alegi, pentru că Facebook-ul ar putea fi mai avantajos.

 

4. Instagram își atinge potențialul de creștere în România

Creșterea numărului de conturi de Instagram în România s-a diminuat în 2017, iar rețeaua, prin specificul său, a devenit una de nișă. Estimez că în 2018 numărul conturilor se va stabiliza în jurul numărului de 650.000- 660.000 și că strategiile brand-urilor vor căpăta maturitate, Instagram având un rol de influențare a deciziei de cumpărare în anumite industrii.

Sfatul meu: Dacă, în industria ta, aspectul grafic este esențial în influențarea deciziei de cumpărare, iar publicul tău țintă este activ pe Instagram, a venit momentul să gândești o strategie de conținut relevantă pentru acest canal.

 

5. WhatsApp va lansa un serviciu pentru companii

Există astfel de zvonuri de ceva vreme și, cu siguranță, banii pe care Facebook îi dorește din monetizarea WhatsApp nu vor veni de la utilizatori. Cred că cea mai oportună utilizare pentru brand-uri se învârte în zona de customer support, dar nu este exclus nici să apară reclame în WhatsApp, așa cum s-a întâmplat cu Facebook Messenger în 2017.

În general, brand-urile sunt nevoite să fie prezente în fiecare mediu în care se află și utilizatorii, iar WhatsApp a reușit să penetreze niște demografice la care nicio altă rețea nu a reușit să aibă acces.

Sfatul meu: Dacă ai un business cu care clienții sau potențialii clienți au nevoie să interacționeze, fă-te disponibil în mediile în care ei sunt activi.

 

6.  Piața de marketing online din România se consolidează

Dezechilibrul de pe piața muncii și modelele de business nesustenabile au pus și pun presiuni din ce în ce mai mari pe jucătorii mici din industrie. Totodată, pentru jucătorii mari, a devenit clar că nu mai pot concura pe piața de online cu aceleași metode din mediile tradiționale.

Estimez că multe dintre agențiile mici își vor închide porțile sau vor fi preluate de către jucătorii mai mari din piață. În același timp, oamenii cu experiență, vor alege să își deschidă business-uri de tip boutique, hiper-nișate pe anumite specializări.

Sfatul meu: Pentru companiile care au nevoie de astfel de servicii, în definitiv, maturizarea pieței de marketing online nu poate fi decât un lucru bun.

 

7. Google adaugă noi opțiuni și targetări reclamelor de tip search

Competiția cu Facebook i-a făcut pe cei de la Google să adauge targetări demografice și remarketing pe search și estimez că acest trend va continua și că vom avea din ce în ce mai multe avantaje în campaniile de căutare pe Google. Fie că este vorba despre anunțuri ceva mai mari, cum sunt anunțurile extended lansate în 2016, fie că apar noi posibilități de targetare, este evident că reclamele pe search devin din ce în ce mai sofisticate.

Sfatul meu: Profită de toate aceste opțiuni de targetare pentru a alege cine să vadă reclamele tale la căutare. Nu miza doar pe criteriul cuvântului cheie căutat și ține cont și de profilul persoanei care vede reclama.

 

8.  Valul de start-up-uri românești contribuie la creșterea pieței de marketing online

Fondurile de investiții mizează din ce în ce mai mult pe business-uri din România. Atât angel investors locali cât și fonduri internaționale caută din ce în ce mai des start-up-uri locale în care să investească. Această tendință, împreună cu valul de afaceri din România care încep să vândă pe Amazon, vor crește semnificativ cererea de servicii de promovare online pe piața de la noi.

În mod clar, pentru specialiștii și agențiile din piață care sunt pregătiți să ofere soluții de marketing online la nivel competitiv, acest lucru este o oportunitate.

Sfatul meu: Dacă ai un start-up cu exigențe globale sau vrei să începi să vinzi prin Amazon, profită de prețul încă scăzut al serviciilor de marketing din România.

 

9. Vor avea succes doar start-up-urile care investesc în branding

Competiția pe piața locală s-a intensificat în majoritatea industriilor, iar jucătorilor noi le este foarte dificil să-și facă loc. Din acest motiv, bugetele minime inițiale pentru promovare se află într-o continuă creștere. Estimez că nu bugetul va fi problema cea mai mare, ci aglomerarea comunicării pe toate canalele. Asta înseamnă că doar acele brand-uri cu mesaje cu adevărat memorabile, bazate pe insight-uri puternice, vor ajunge la consumatori. Era în care un nume de brand ales la întâmplare și un logo executat în 10 minute, fără o strategie clară de comunicare, funcționau, a trecut.

Sfatul meu: Dacă lansezi un brand de produs sau un serviciu nou în 2018, ia în calcul o investiție financiară și de timp obligatorie pentru procesul de branding și pentru o diferențiere concretă față de competitori.

 

10. În Social Media, scade cantitatea și crește calitatea

Feed-urile tuturor rețelelor sociale devin din ce în ce mai aglomerate. Conținutul, este, oricum, foarte mult, iar atenția utilizatorilor este din ce în ce mai scăzută. Estimez că pentru majoritatea brand-urilor numărul de postări pe toate canalele sociale se va diminua, concomitent cu o creștere de calitate și de relevanță. Mai departe, efortul va migra către promovarea eficientă a conținutului nou creat.

Sfatul meu este să identifici mesajele cheie pe care le ai de comunicat, să le transmiți într-un număr minim de postări de care ai nevoie pentru a fi înțelese și, în final, să promovezi fiecare postare către publicul relevant.

Dacă ai întrebări sau nelămuriri cu privire la una dintre tendințele menționate mai sus, te invit să-mi lași un comentariu și îți voi răspunde în scurt timp.

 

*Videoclipurile au fost filmate la Qreator by IQOS, spațiu care a devenit un catalizator al industriilor creative din România și care oferă resursele și tehnologiile necesare pentru ca viziunile să devină realitate.

inapoi
blog_bot