blog_top blog_left

Comunicare online de brand în contextul COVID-19

În contextul evoluției COVID-19 în România, se resimte o criză și o necesitate de adaptare rapidă la nivel de business atât în companiile antreprenoriale cât și în corporații. Majoritatea sunt nevoite să vină cu o serie de acțiuni rapide pentru a supraviețui pe piață, pentru a-și arăta atât utilitatea cât și plus valoarea în contextul curent.

Business-urile antreprenoriale și companiile își revizuiesc planurile de business ținând cont de faptul că situația curentă schimbă paradigma de business, vânzări & comunicare. Mesajele strict comerciale devin subsidiare iar nevoile oamenilor și ale comunităților sunt acum în prim plan. Prin urmare, este necesar ca și comunicarea în mediul virtual să fie adaptată.

Implicarea socială și în comunitate – un ,,must’’ al acțiunilor de brand în noul context

În situațiile de criză, activitățile recomandate în cazul brand-urilor se schimbă complet. Tot mai multe business-uri locale aleg să-și concentreze atenția pe acțiuni sociale, pe implicarea în ajutorarea comunităților sau chiar pe schimbarea liniilor de producție pentru a oferi servicii sau produse adaptate contextului.

În cadrul întâlnirii online Club4 în care am abordat acest subiect, unul dintre invitați –  Mihai Bonca – Senior Consultant Brand Architects, a menționat faptul că în acest moment contribuția în comunitate este primordială, iar pe termen lung vor câștiga acele brand-uri care reușesc să-și concentreze forțele în campanii și activități care ajută societatea și răspund nevoilor de safety, consistență, educație ale oamenilor. ,,Gândiți-vă cum pot ajuta real oamenii produsele pe care le vindeti și evitați să creșteți prețurile sau să acționați oportunist.’’, precizează Mihai.

On-line-ul  –  noul ,,sediu’’ al  business-urilor românești

Starea de urgență declarată în România a plasat business-urile românești în situația de a-și schimba modul și strategia de comunicare nu doar în extern, cu audiențele, ci și la nivel intern, în rândul echipelor și ale departamentelor.

Noile restricții, recomandările de social distancing și cadrul legislativ curent au determinat o transformare digitală rapidă a majorității business-urilor din țară, transformare pentru care majoritatea nu erau pregătite.

Câștigă mult brand-urile care au reușit în câteva ore să-și adapteze procesele de business, workflow-ul și comunicarea internă sau cea cu clienții la acest context. Mai mult de-atât, ținând cont de transformarea comportamentului societății și de tranziția sigură către digital și către achiziții online înclusiv post COVID-19,  consider că vor rezista pe piața post-criză brand-urile care vor exploata la maxim puterea mediului online.

Cum se schimbă comportamentul consumatorului pe timp de criză?  

Pe timp de criză, se activează necesitățile primare din piramida lui Maslow, nevoile primare de supraviețuire, siguranța și securitatea personală, acestea devenind prioritare.

În acest context, modificarea comportamentului de consum este dictată de 3 criterii esențiale: preferințe, durabilitate și raport preț/calitate.

Aici putem vorbi și despre o posibilă permanentizare a comportamentelor, criteriile sus menționate devenind factori constanți în procesul de achiziționare a unui produs și după criză.

În acest sens, Mihai Bonca a specificat faptul că ,,vor câștiga leaderii de categorie, mărcile de calitate , cele cu preț bun sau cele de calitate la un preț bun.’’

COVID-19 – o provocare pentru departamentele de marketing  

Distanțarea socială din prezent schimbă complet comportamentul consumatorului, aici referindu-ne la obiceiurile de consum, de cumpărare, la mesajele de brand pe care le consideră relevante.

Companiile se văd nevoite să implementeze tactici de marketing empatic, o sintagmă care până acum a fost de cele mai multe ori doar un deziderat mai degrabă optional în campaniile implementate de brand-uri.

Dana Nae Popa – Owner și Managing Director Pastel, a subliniat la întâlnirea Club4  importanța comunicării contextualizate cu publicul. Mesajele care au sens în context se definesc prin relevanță, consecvență și în același timp transparență.

Nu sunt recomandate mesajele comerciale sau de vânzare de tip oportunist. Mizând pe creativitate adaptată la situație, brandurile pot continua să comunice pe trei direcții: informare corectă, consiliere și educare.

Un bun exemplu de comunicare creativă, cu tentă de educare a populației este inițiativa mai multor branduri care și-au adaptat logo-urile și sloganele în social media la noile reguli de ,,distanțare socială’’.

Ce facem cu business planul?

Toate crizele care au avut loc până în prezent au avut efecte benefice pe termen lung la nivel de evoluție a piețelor. Schimbările sunt necesare pentru progres, iar o astfel de criză triază în mod natural piața.

Criza este un moment oportun pentru generarea unei strategii de business continuity – procesul de creare a sistemelor de prevenire și recuperare în timpul potențialelor amenințări ale companiei și activitatea post-criză.

Normalitatea ce urmează acestei pandemii nu va fi una similară celei de dinainte. Cu siguranță se vor schimba atât procesele de business cât și comportamentul consumatorului, iar misiunea primordială a antreprenorilor se construiește în jurul unei fraze foarte relevante în context – „How can I help?”.

Atât antreprenorii cât și managerii companiilor medii-mari sunt puși în fața unui context nemaiîntâlnit în care trebuie să se adapteze rapid, să ia decizii pe fast-forward și să demonstreze valoarea pe care o pot aduce pentru oameni și comunități.

 

*Mai multe informații despre comunicarea în situații de criză și despre ideile extrase în acest articol au fost discutate pe larg în cadrul întâlnirii Club4 din 27 martie 2020,  iar video-ul care acoperă întreaga discuție poate fi urmărit aici:

Le mulțumesc celor doi invitați care au făcut întâlnirea Club4 una foarte valoroasă și plină de insight-uri potrivite contextului în care ne aflăm. Mihai Bonca poate fi citit aici, iar Dana Nae Popa poate fi urmărită aici.

 

inapoi
blog_bot