Seth Godin la Brand Minds 2018: „Am creat produse medii pentru oameni medii pentru prea mult timp”

Cu această afirmație și-a început discursul Seth Godin, autor a peste 20 de cărți de marketing, susținând totodată că este momentul ca fiecare companie să converseze într-un mod distinct cu fiecare persoană din audiența sa având în vedere faptul că atenția publicului devine din ce în ce mai limitată.

În timpul discursului său mi-a atras atenția conceptul de „smallest viable market” care reprezintă masa critică de oameni cărora li se adresează un produs sau un serviciu, aceștia fiind focusul brand-ului în faza de lansare pentru a-i facilita o creștere exponențială ulterior. În momentul lansării, servicii precum Facebook sau AirBnb erau utilizate de un număr mic de oameni, pe care Godin îi numește „ciudații”, un termen menit să caracterizeze categoria de early adopters. Godin încurajează marketerii să identifice „ciudații” din segmentul lor de piață și să-i transforme în viitori clienți.

Aceasta este modalitatea prin care un brand poate dezvolta un produs care devine exponențial mai bun pe măsură ce este utilizat de un număr tot mai mare de oameni iar funnel-ul de vânzări se poate întoarce la 90 de grade, devenind astfel megafonul prin care clienții vor vorbi despre produsul oferit de brand. Succesul dobândit pe orice piață necesită curaj, nu dezvoltarea unor produse cu prețuri mai mici pentru oameni medii, model deja utilizat prea frecvent în economia de tip industrial.

În acest punct, Godin a enunțat și principiile noii economii bazate în principal pe conexiune – coordonare, încredere, permisiune, schimb de idei și, mai presus de acestea, generozitate și măiestrie sau artă. Voi insista pe acest ultim aspect agumentat în mod interesant de speaker: job-urile în forma pe care o știm (o companie oferă remunerație unui individ pentru întreprinderea unei activități) există de aproximativ 250 de ani și vor exista în continuare pentru un scurt timp, urmând să fie substituite de roboți și de inteligență artificială. Godin insistă pe faptul că în momentul în care majoritatea job-urilor vor fi automatizate, fiecare dintre noi se va întrepta cu preponderență spre artă sau creație pentru că într-un astfel de moment dăm ce avem mai bun.

De aceea, marketerul recomandă eliminarea distragerilor și renunțarea la activitățile întreprinse la nivel mediu, atât îndividual cât și în organizație, evidențiind necesitatea de concentrare pe lucrurile care pot fi îndeplinite la nivel de măiestrie și performanță. În timpul discursului a discutat și despre sentimentul că ceva „ar putea să nu meargă”, arătând că oamenii nu simt în general când este momentul potrivit sau când sunt „gata” să lanseze sau să pună bazele a ceva, concluzionând faptul că miza ține de „a fi pregătit”, nu „a fi gata”. Tot referitor la teama de eșec, recomandarea este ca toate activitățile să provină din sentimentul de generozitate pentru că „este dificil să-ți fie frică de eșec atunci când faci ceva cu însemnătate pentru ceilalți.”

În acest context Godin a definit obiectivul într-un mod simplu și uman ca „1000 de oameni cărora să le lipsești după ce dispari”, „people caring about you” fiind și una dintre componentele esențiale ale fericirii.

Articole Recomandate