Realitatea este virtuală. Consecințele pot fi reale.

Am avut ocazia să vorbesc, în cadrul TEDx Bucharest OpenMic Challenge, despre impactul social media și, mai specific, al bulelor de comunicare asupra realității cu care ne confruntăm zi de zi. Te invit să urmărești înregistrarea și să-mi lași un comentariu cu părerea ta.

[Transcript video]

Datorită domeniului în care activez, am observat un trend în care rețelele sociale au ajuns să fie folosite pentru a ne influența decizii mult mai importante decât cumpărarea unui produs.

Încrederea în media tradițională a ajuns la minime istorice.

Donald Trump a câștigat alegerile investind de trei ori mai mult decât Hillary Clinton în canale de promovare digitale și doar jumătate din bugetul lui Hilary pe TV. Într-o zi medie de campanie, Trump livra 40-50.000 de reclame personalizate în social media, în funcție de interesele și datele demografice ale utilizatorilor.

Acest lucru a fost posibil pentru că oamenii au din ce în ce mai multă încredere în social media. De ce? Pentru că acolo ei fac alegerile! Ei dau like-ul, share-ul, ei protestează, ei empatizează cu anumite cauze. Este, însă, o iluzie! Fiecare „alegere” aparentă de pe Facebook îi mai dă algoritmului o informație despre noi. Așa ajungem să predăm, de bună voie, o informație de o importanță crucială: cum putem fi influențați… convinși de orice! Fiecare dintre noi!

Iar dacă nu ne place ceva, îi dăm hide sau report as spam. Și ne bucurăm! Spunem “I-am arătat eu lui! L-am șters din news feed!” Ei bine… e doar încă o formă de a te afunda și mai adânc în bula de comunicare. Să nu mai vezi și celelalte fațete ale realității nu are cum să-ți facă alegerile personale mai libere, dimpotrivă!

Am fi tentați să spunem că nouă nu ni se poate întâmpla asta. Dar, în 2014, la alegerile prezidențiale, ne-a trecut glonțul pe la ureche, într-o campanie care s-a desfășurat mult pe Facebook. Iar în ianuarie anul acesta, cu ordonanța 13, am văzut ce impact pot avea știrile false sau pe jumătate adevarate.

La alegerile parlamentare, jurnalistul Vlad Andriescu a făcut un experiment: și-a creat un cont paralel de Facebook în care a dat like la tot ce îi era opus ca ideologie. Rezultatul a fost să recunoască, sincer, că și el ar fi votat la fel dacă era în cealaltă bulă de comunicare.

Miza reală, oameni buni, poate fi, într-o zi, chiar nivelul de libertate al țării în care trăim, viitorul nostru financiar sau tipul de societate pe care o lăsăm copiilor noștri.

Vestea bună este că încă mai putem face ceva. Să-i facem pe cei din jurul nostru conștienți și să căutăm soluții împreună.

Articole Recomandate