Impactul Google AdBlocker asupra campaniilor publicitare

Google a lansat o nouă funcționalitate integrată în browser-ul Chrome, funcționalitate care are scopul de a bloca reclamele agresive și invazive de pe site-uri, astfel încât să îmbunătățească experiența de navigare a utilizatorilor.

Dacă utilizatorii nu se mai confruntă cu reclame deranjante, nu vor mai fi tentați să descarce un terț ad blocker care afectează potențialele venituri obținute de website-uri care afișează reclame și care, totodată, influențează profitul obținut de furnizorii de reclame, cum este Google.

La nivel de campanii de publicitate online, implicațiile sunt modice și se manifestă prin reducerea tipurilor de formate de reclamă care vor putea fi achiziționate prin Display, fără să afecteze în mod direct viteza de încărcare a site-urilor.

Google a anunțat cele 12 tipuri de reclame care vor declanșa acest sistem (4 tipuri de reclame pentru Desktop și 8 tipuri de reclame pentru Mobile) în funcție de liniile directoare trasate de Coallition for Better Ads, un grup care include companii de advertising și de media online, companii de tehnologie, precum și brand-uri de conținut. Printre aceste reclame se regăsesc pop-up-urile care se deschid pe întreg ecranul, reclamele de tip prestitial (care se încarcă înaintea conținutului și îl acoperă), reclamele care ocupă peste 30% din ecran sau videoclipurile cu sunet care pornesc automat.

Sistemul de blocare nu funcționează ca un ad blocker clasic, ci este declanșat doar după ce un site a fost analizat și după ce s-a constat că încalcă regulile în mod repetat. Google notifică website-urile care rulează ad-uri neconforme sau agresive și acestea au 30 de zile la dispoziție pentru a lua măsurile necesare și pentru a le înlătura. În cazul în care situația persistă, browser-ul Chrome filtrează toate reclamele de pe site-ul respectiv, chiar dacă este vorba despre reclame Google (AdSense).

În același timp, utilizatorii vor avea opțiunea de a alege să li se afișeze reclamele de pe un site care este blocat în mod automat, atât pe Desktop cât și pe dispozitivele mobile.

Un punct de real impact imediat în desfășurarea campaniilor publicitare este generat de faptul că formatele invazive de reclamă nu vor mai fi accesibile în ofertele regiilor de media. Cu toate că aceste formate generau rezultatele propuse, în final făceau un deserviciu brand-urilor care le utilizau, fiind considerate deranjante și invazive de către utilizatori.

Pe termen mediu, pe măsură ce standardele sistemului vor deveni din ce în ce mai severe și mai limitative, există riscul ca anumite instrumente utilizate pentru a crește rata de conversie, cum sunt, de exemplu, pop-up-urile care afișează oferte speciale sau bannerele sticky utilizate pentru a îmbunătăți rata de abonare la newsletter, să fie percepute drept reclame agresive și să fie blocate de către browser-ul Chrome.

Brand-urile și site-urile care publică conținut și care nu au găsit încă modalități concrete de monetizare bazate pe calitatea informațiilor prezentate și nu pe cantitatea de bannere afișate în pagini sunt cele mai afectate de acest sistem. Pe de altă parte, odată cu implementarea sistemului la scară largă, utilizatorii sunt cei care vor avea o experiență de navigare mai curată și mai agreabilă, având totodată mai mult control asupra reclamelor care le sunt afișate.

Consider că această măsură adoptată de Google este, mai concret, o direcție strategică de relații publice și că mizează pe poziția dominantă pe care o ocupă în piața globală de browsere pentru a devaloriza termenul de „ad blocker” astfel încât să reducă cererea utilizatorilor pentru astfel de soft-uri externe.

 

Articole Recomandate