Cum a fost piața de digital marketing din România în 2017

La începutul anului 2017, am publicat un articol despre tendințele din industria de marketing online previzionate pentru acest an și am vrut să analizez care dintre aceste direcții s-au îndeplinit.  

  1. Responsive Ads   check_sign_icon_green

Primul trend pe care îl vedeam a fost acela al Responsive Ads, lansate de Google la finalul anului 2016. Practic, acesta a fost răspunsul lui Google la tipurile de reclame implementate de Facebook, reclame care se adaptează în funcție de mediu (la news feed-ul de mobile, la news feed-ul de desktop, pe partea dreaptă etc.). Urci o poză, un text și e treaba lui Google să adapteze reclama la toate formatele pe care le are, formate care sunt ideale pentru mobile. Am văzut din ce în ce mai multe brand-uri care folosesc aceste tipuri de reclame care sunt mai plăcute pentru utilizator și mai eficiente pentru advertiseri.

  1. Facebook Live   check_sign_icon_green

Al doilea mare trend pe care îl vedeam și care era abia lansat este Facebook Live. A fost cu adevărat anul live-urilor pe Facebook, dar în același timp specialiștii au aflat și eu când este potrivit sau nu să facă acest tip de conținut. Este acest live-ul potrivit pentru business-ul tău? Când are sens și când nu are sens să faci Facebook Live? Iată câteva avantaje:

  • posibilitatea de a crea conținut unic, care să genereze interacțiune;
  • este o strategie video eficientă din punct de vedere al costurilor;
  • este un mod de a interacționa cu audiența ta în mod direct;
  • te ajută să ajungi la un număr mai mare de utilizatori;
  1. Segmentarea campaniilor  check_sign_icon_green

Al treilea trend pe care îl vedeam acum un an era cel al segmentării campaniilor. Știam că modul in care multi advertiseri investeau bugete mari în campanii, fără a segmenta audiențele mai specific, nu avea să mai țină mult. Știam că va crește competiția și că reclamele vor deveni din ce în ce mai scumpe.

Targetarea în funcție de interese specifice îți permite să vizezi utilizatorii pe baza informațiilor din profilul lor, inclusiv preferințe și interese listate, pagini preferate, aplicații utilizate și alte tipuri de content furnizat.

Clienții cu care am lucrat in 2017 au început să solicite segmentarea audiențelor mai granulat și A/B testing, după ce au realizat că cea mai sigură modalitate de creștere a ratelor de conversie online este abordarea diferențiată, care îți permite să creezi conținut mai interesant și bine adaptat fiecărui segment de public.

  1. Nevoia de educație în online marketing  check_sign_icon_green

Cererea de conținut de calitate despre marketing-ul online a crescut, atât în ceea ce-i privește pe începători cât și pe cei care au cunoștințe avansate, vibe pe care l-am simțit văzând din ce în ce mai mulți oameni la evenimente.

Cu ocazia training-urilor și a evenimentelor pe care le-am organizat, am observat că există o nevoie de informare în acest domeniu și că toți participanții absorb  orice informație relevantă pentru strategia lor de marketing. Oamenii vor să învețe, să se dezvolte, să fie la zi cu tot ce se întâmplă în industrie.

  1. E-mail marketing  check_sign_icon_green

Am simțit că e-mail marketing-ul urma să renască pentru că reprezintă acel contact direct cu utilizatorul. A fost primul an în care au venit la noi companii să ne ceară strategii de e-mail marketing și am observat o creștere a solicitărilor pentru consultanță și analiză a campaniilor de e-mail marketing. Multe dintre companii au redescoperit cel mai ieftin canal pe care l-au avut mereu la dispoziție și au început să dezvolte strategii granulate.

Automatizarea la nivel de e-mail marketing nu a început să fie folosită încă la scară largă.

  1. Google și Facebook monopolizează reclama de vizibilitate  check_sign_icon_green

Publicitatea clasică de tip display a devenit din ce în ce mai greu de vândut, în timp ce giganții au lansat formate noi de reclamă, cum ar fi Collection pe Facebook sau Bumper Ads (ad-uri de 6 secunde în format video, care cresc eficiența unei campanii existente) de la YouTube. Statistici extrem de detaliate (mai ales pe video) au ajutat și ele foarte mult cei doi jucători mari. Faptul că Google a încurajat din ce in ce mai mult vCPM  (plata cu focus pe bannerele vizualizate) este un alt factor influențator.

  1. Facebook crește ca proporție din bugetele de marketing   check_sign_icon_green,

Într-adevăr, brandurile care s-au bazat ani la rând pe lead-urile aduse de Google, au început să transfere procente semnificative din bugetul lor de marketing către Facebook și să transforme rețeaua socială, dintr-un canal de promovare secundar, într-unul principal.

Top 10 dintre clienții cu care am lucrat în 2017 au crescut cu 35% până la 160% bugetele de Facebook Ads comparativ cu 2016.

  1. Customer support în e-commerce pe toate canalele   check_sign_icon_green

Am estimat că online și mai ales în social media, clienții finali se așteaptă la customer support pe orice mediu de comunicare, inclusiv pe Facebook, e-mail sau la telefon. În acest an au apărut zvonuri că WhatsApp va intra pe zona de B2B, că Facebook lansează acel Facebook Messenger pentru brand-uri și pentru site-uri (iar comunicarea cu utilizatorul va deveni mult mai personală).

  1. Design – Duotone  red-x

Această tendință există de ceva vreme, mai ales în industria muzicală, unde Spotify a fost trendsetter. Până acum, brand-urile românești însă nu au folosit foarte mult acest tip de design.

  1. Clienții apelează mai mult la profesioniști   check_sign_icon_green

Am văzut din ce în ce mai mulți clienți care și-au dorit să discute cu un specialist capabil să vină cu resurse și direcții potrivite. Am observat că există din ce în ce mai multă atenție la branding și la imaginea companiei, mai puțin self-service și mai mult accent pe calitate. Este important să-ți răspunzi sincer la întrebarea “Ce componente din această strategie pot susține la un nivel de calitate înalt in-house?” și să externalizezi restul către profesioniști.

Așa a arătat piața de marketing online din România din perspectiva mea. Urmărește articolele de pe blog și pagina mea de Facebook pentru trend-urile anului 2018.

Articole Recomandate