Ce știe Facebook despre tine

Ți s-a întâmplat să te uiți Newsfeed-ul tău de Facebook și să îți apară un anunț foarte interesant, de parcă cineva ar fi știut ce gândești sau de ce ai nevoie în momentul respectiv? De exemplu, să se apropie ziua de naștere a partenerului tău și să ți se afișeze reclame cu idei de cadouri ori cu livrări de flori. Sau, poate că ți-ai schimbat status-ul relației în “engaged” și, mai nou, ți se afișează reclame cu restaurante care organizează nunți.

Cu cât petreci mai mult timp pe Facebook, cu atât îi oferi mai multe informații despre tine. Canalul de social media îți urmărește aproape orice mișcare online, pentru a afla cât mai multe detalii personale despre tine, astfel încât să îți afișeze reclamele care ți se potrivesc. Dacă vrei să afli de ce ți se afișează anumite ad-uri, te invit să accesezi următorul link.

Vei afla ce interese personale influențează anunțurile pe care le vezi și vei putea deține controlul asupra experienței tale publicitare, întrucât ai posibilitatea să ștergi sau să adaugi informații.

Odată ce vei trece prin secțiunile de mai sus, vei înțelege de ce faci parte din publicul-țintă pentru anumite reclame. Ce e bine să știi este că fiecare dintre aceste secțiuni pot fi editate sau poți restricționa accesul la unele informații, în caz că nu vrei să ți se mai afișeze reclame dintr-o anumită arie (de care ai fost interesat la un moment dat). Să le luăm pe rând: (Pentru exemplificare voi folosi un alt cont decât cel personal)

 

1. Your Interests

Facebook îți urmărește activitatea pe platformă, colectează date de pe device-ul tău și află unele detalii din setările de locație pe care le ai activate. În plus, urmărește fiecare website pe care îl vizitezi. Facebook știe când ajungi pe o pagină de web dacă aceasta are un buton de “like sau “share”.  Facebook Pixel permite atât celor de la platforma de social media cât și celor care pun codul pe site-ul lor să urmărească de câte ori un utilizator Facebook a vizitat un anume website. Și așa se ajunge ca la Your Interests să fie incluse informații complete despre ariile care te interesează, despre cum îți place să-ți petreci timpul liber, de unde îți cumperi vacanțele, produsele și hainele sai ce activități interprinzi.

 

2. Advertisers you’ve interacted with

În această secțiune vei vedea site-urile pe care ți-ai lăsat datele de contact, ce aplicații sau website-uri ai accesat și care îți afișează momentan reclame pe Facebook prin remarketing, precum și pe ce ad-uri ai dat click sau pe care le-ai ascuns din newsfeed-ul tău.

3. Your Information

Aici vei găsi informațiile pe care le ai în profilul de Facebook, legate de statutul civil, educație și job. Ai opțiunea de a selecta să nu fii targetat în funcție de aceste informații, trebuie să dezactivezi butonul aferent fiecărei  categorii. De exemplu, dacă ești trecut “engaged” la Relationship Status și nu mai vrei să ți se afișeze reclame legate de nunți, ai putea deselecta butonul aferent. Sigur, marketerii pot ajunge la tine cu ad-urile cu restaurante și organizare nunți prin alte comportamente și interese pe care le vei manifesta în online însă, dacă reclamele vor avea ca target doar persoanele logodite, e puțin probabil să ți se mai afișeze în Newsfeed.

Tot la această secțiunea, există și Your Categories. Facebook spune că aceste informații ajută marketerii să ajungă la persoanele care sunt cel mai probabil interesate de produsele, serviciile și cauzele lor. Pe baza informațiilor pe care le-ai furnizat pe Facebook și a altor activități online, ți se vor mai adăuga categorii suplimentare. De exemplu, la contul pe care l-am luat ca exemplu, aflăm despre persoana respectivă că: își sărbătorește ziua de naștere în mai, face parte din generația Millennials, deține un iPhone6, un iPad Mini 1, un computer Apple, are rol de Admin pe o pagină de Facebook Business etc.

 

4. Ad Settings

Una dintre cele mai importante secțiuni este cea de Ad Settings, pentru că de aici poți bloca afișarea reclamelor în Newsfeed-ul tău în funcție de site-urile pe care le accesezi. Mai mult de atât, poți selecta ca interesele tale să nu mai fie folosite în Facebook Audiece Network. De asemenea, de aici poți restricționa accesul ca prietenii din lista ta de Facebook să vadă ce like-uri, comment-uri sau share-uri dai la ad-uri.

 

5. Hide ad topics (test)

În această secțiune (de test, după cum precizează Facebook) poți ascunde temporar sau definitiv ad-urile pe care le consideri că fac obiectul a unor “subiecte sensibile”. Momentan sunt trecute două categorii- Alcohol și Parenting însă ai opțiunea să sugerezi și altele.

 

6. How Facebook ads work

Poți să afli mai multe despre cum funcționează ad-urile de pe Facebook și modul în care acestea targeteaza anumiți utilizatori din platforma de social media, accesând următorul link.

Toate datele pe care le știe Facebook despre tine sunt folosite și vândute celor care își doresc să își promoveze produsele sau serviciile pe canalul de social media. Ceea ce facem sau postăm online este contorizat și ne include într-o anumită categorie de audiență.

Cu ceva timp în urma am vorbit, în cadrul TedX Bucharest OpenMic Challenge despre o formă extremă prin care interesele tale pe Facebook ajung să îți influențeze opinia pe un anumit subiect, și anume bulele de comunicare. Poți vedea discursul meu aici.

Tu ce părere ai? Te neliniștește sau mai degrabă te uimește numărul mare de date pe care le are Facebook despre tine? Lasă-mi un comentariu.

 

Articole Recomandate