Atentatele teroriste – e Social Media o arma cu doua taisuri?

O data cu explozia comunicarii in mediul digital si, in special, a canalelor de Social Media, organizatiile teroriste si-au gasit un mediu ideal pentru dezvoltare. Cum folosesc teroristii aceste instrumente de comunicare? Ce putem face pentru a preveni asta? Ar trebui sa renuntam la o parte din libertatile cu care ne-am obisnuit pentru a-i combate?

Dreptul la libera exprimare este unul dintre cele mai aparate din societatea moderna, insa poate capata valente exagerate atunci cand nu este interpretat corect. Cu alte cuvinte, libertatea mea se termina unde incepe libertatea ta. Cu toate acestea, faptul ca aceasta limita e definita subiectiv, duce la fenomene extreme, cum este si terorismului. Acest flagel, care isi gaseste de cele mai multe ori scuze de tip religios, loveste din ce in ce mai des, cu o putere din ce in ce mai mare, iar diseminarea mesajului in mediile sociale nu face decat sa augmenteze aceasta frica si neincredere.

Cine si cum comunica?

Pe de-o parte, avem organizatiile terorise: Statul Islamic, Al-Qaeda, dar si bascii ETA, iar pe de cealalta parte, victimele directe, precum si cele indirecte (tu, eu, noi). Social Media devine o arma a teroristilor, dar si o modalitate de educare si riposta a victimelor. Comunicarea bidirectionala aparuta in era Web 2.0 nu avea cum sa nu fie fructificata si de raufacatori. Social Media este o cale de comunicare ieftina si cu un grad mare de acoperire.

Au teroristii strategie de Social Media?

Cu siguranta! Teroarea, oricat de haotica ar parea in prima faza, este rezultatul a mii de planuri bine structurate si puse la punct. Odata ce au intrat in orasul irakian Mosul in iunie 2014, cucerindu-l in cele din urma, teroristii ISIS au lansat si un hastag care le insotea postarile, #AllEyesOnISIS. Semn ca razboiul real era insotit de un razboi-fulger digital. Lipsa de organizare a armatei irakiene nu a facut decat sa sporeasca forta cu care ISIS a cucerit un oras de nu mai putin 1,5 milioane de locuitori. Asa ca, strategia lor este diseminarea terorii, precum si a sentimentului de nesiguranta si de temere fata de puterea acestor organizatii.

La inceput, cei care detineau puterea in Social Media erau adeptii Al-Qaeda. Treptat insa, odata cu infiintarea ISIS, acestia din urma au reusit sa ii depaseasca pe primii. In prezent, razboiul digital al terorii este condus de ISIS. Insa ce comunica acestia? Comunica structurat sau haotic, asemenea ideologiei lor? Raspunsul este simplu si este sustinut de paragraful anterior: pentru a fi atat de puternici, teroristii opteaza pentru crearea unei imagini fara vreo urma de slabiciune. Iar strategia de Social Media este, si ea, foarte bine pusa la punct.

Ce comunica teroristii in Social Media?

Comunicarea in Social Media a teroristilor cuprinde patru directii, piloni, obiective, dupa cum urmeaza:

  1. Intimidarea: prin executii in masa si videoclipuri regizate cu decapitari, ISIS reuseste sa invaluie o intreaga lume intr-un sentiment de nesiguranta. Cand au devenit teroristii cei care dicteaza cursul existentei noastre? Se pare ca, odata cu dezvoltarea Social Media, adeptii ISIS in special au cooptat specialisti in IT pentru a-i ajuta sa acapareze si digitalul. Astfel, deturnarea hashtag-urilor a facut ca in 2014, atunci cand oamenii se bucurau in online de Campionatul Mondial de Fotbal, poze cu decapitari sa apara legate de continutul generat de utilizatorii nevinovati.
  2. Coordonarea: ISIS foloseste Twitter si Facebook pentru a coordona procesul de comunicare. De la asa-zise sedinte ale conducatorilor organizatiei teroriste, pana la filmari cu drona a campurilor de lupta, toate sunt menite sa creeze o cale bine delimitata catre nesiguranta mondiala.
  3. Asigurarea pozitiei: Relatiile Publice si pentru ISIS! Oricat de ciudat ar parea, si ei trimit comunicate de presa si fac documentare referitoare la activitatea pe care o dezvolta. Poate ceea ce ii face atat de periculosi este organizarea atat de buna pe care o au. Iar acest lucru este cel mai infricosator. Spre exemplu, teroristii au lansat un trend pe Instagram, “Pisicile Jihadului”; astfel, ei posteaza poze cu animalele de companie si armele lor.
    pisicile-jihadului
  4. Recrutarea: Cel mai important pilon e recrutarea. Asa isi gasesc teroristii inteligenta sau “creiere”, cum mai sunt numiti cei in stare sa ii ajute sa-si dezvolte strategia si sa isi atinga obiectivele. In continuare, teroristii recruteaza membri, noi kamikaze care sa semene teroare.

Se pare ca teroristii stiu mult prea bine chiar ce inseamna sa comunici pe platformele sociale. In vreme ce ei sunt uniti, noi ne aflam sub incidenta nesigurantei pe care ei o construiesc cu atata grija. Nestiind unde sau cand vor lovi din nou, oamenii de rand, victime fara vina, se unesc doar pentru a riposta dupa atacuri, ori pentru a-si arata solidaritatea fata de victime. Gabriel Wiemann, un profesor de la Universitatea din Haifa, a concluzionat ca 90% din comunicarea digitala a teroristilor se petrece in Social Media. Pentru a riposta cum se cuvine, si noi ar trebui sa dezvoltam o strategie. Grupul Anonymous a declarat razboi cibernetic formatiunii ISIS, hackerii propunandu-si sa demonteze intreaga strategie de Social Media a teroristilor.

anonymos-vs-isis

Cum iau oamenii atitudine in fata terorismului digital?

Deseori, cel mai puternic mesaj ia nastere dupa ce atacurile lovesc. #PrayForParis, #JeSuisCharlie, #PrayForLahore sau #JeSuisBussels sunt cateva din hashtag-urile care au impanzit mediile sociale dupa ce teroarea a fost semanata prin atacuri sangeroase. Stam si ne intrebam, de ce trebuie o societate moderna, civilizata, sa se autodistruga? Cum putem sa facem ceva?

In octombrie 2014, 70 de kurzi, tinuti prizonieri de ISIS, au fost eliberati, iar intreaga operatiune a fost filmata cu o camera go-pro aflata pe casca unuia dintre soldati. Dupa doua zile, filmarea a ajuns la televiziunea kurda Rudaw, strangand nu mai putin de 1,2 milioane de vizualizari in 5 zile. Aceasta inregistrare, ce contine si testimoniale ale prizonierilor kurzi cu privire a supliciile prin care au trecut din cauza militantilor Statului Islamic, a avut un succes rasunator si a reusit sa mai stirbeasca din perfectiunea digitala si operationala a formatiunii teroriste.

E restrictionarea o solutie?

In mod cert, nu; nu poate fi Social Media raspunzatoare pentru tot ceea ce fac teroristii din ea. Libertatea mea se termina unde incepe libertatea ta. Daca acest dicton ar fi respectat in egala masura, probabil nu ne-am confrunta cu teroarea. Insa libertatea discursului este un drept indelung urmarit si cu greu obtinut pentru a fi pierdut acum din cauza teroristilor. Twitter a anuntat, de altfel, ca va cenzura tweet-urile ce incalca legile tarilor din care provin. Bineinteles, feedback-ul nu a fost unul pozitiv, ci mai degraba ostil. De ce sa cedam presiunii? Chiar daca masura a fost luata pentru a proteja, trebuie sa intelegem ca aceste directii si hotarari nu fac decat sa ii indarjeasca pe teroristi, fie ei ISIS, Al-Qaeda sau ETA. Social Media este calea noastra de a riposta. Poate nu ii putem trage niciodata la raspundere pe diseminatorii terorii, insa le putem transmite via platformele sociale ca #NousSommesSickOfThis!

je-suis-sick

Articole Recomandate